Ska du vaccinera dig?

 Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, i den hör bloggen vill jag egentligen inte skriva om detta, men det tar upp så mycket av våra liv just nu så det vore bara konstigt att inte skriva om det. 

Vi har äntligen fått ett vaccin mot covid-19! Detta år ju helt fantastiskt egentligen, MEN hur känner vi inför att spruta in ett vaccin som tagits fram under endast 10 månader?

Jag har läst mycket om covid-19 detta året, som så många andra. Jag har följt nyhetsuppdateringar och en del presskonferenser. Att jag går hemma och inte behöver tänka på att jag ska jobba eller något, har gjort att jag kunnat lösa i princip allt som lagts upp på tidningarnas hemsidor. 

Jag vet inte vilket ord som är mest passande men jag använder ordet ”betänksam” kring vaccinet och kring covid-19. 

Hur viruset bara dök upp helt plötsligt och hur det kunnat vara så dödligt. Hur har vi lyckats få fram ett vaccin så fort? 

Jag är jätteglad att vi kan vaccinera folk och jag är jätteglad att jag är gravid och inte behöver ta det än. De rekommenderar ju det inte till gravida och ammande eftersom det inte finns några studier kring det. Tack vare det, har jag möjlighet att de vad som händer de människor som börjar vaccinera sig nu. 

Låt oss anta att bebis kommer på beräknad dag, 24 februari. Jag lyckas med att helamma i 6 månader och sen fortsätter jag delarna i alla fall till jul eller årets slut. Då har det gått nästan ett helt år sedan de första vaccinerades. Vad har hänt då? Har några nya bieffekter dykt upp? Har de kunnat ändra vaccinet så det är ännu mer effektivt? Så länge det inte finns några bieffekter som skadar mer än de hjälper, kommer jag självklart vaccinera mig. Det är viktigt för oss alla och för vår framtid, men jag är samtidigt betänksam till hur fort det gått att få fram vaccinet. Hur kan de vara säkra att det är ett bra vaccin? De vet ju inte om det kommer bieffekter längre fram. 

Precis som många andra har jag vaccinet från svininfluensan färskt i minnet. Många som fått narkolepsi efter det bland annat. Hur vet forskarna att historien inte upprepar sig? Det år sådant jag är betänksam till.

När vi ändå är inne på covid-19 dessa restriktioner vi har. Vi ska i längsta möjliga mån undvika shoppingcenter, handla när det är förre människor i butiken, helst bara vara en från varje familj och så vidare. Jag håller med. Villan inte gå själva, jag kan inte köra bil längre och Jonas vet inte alltid vad jag menar när han ska handla så vi åker tillsammans men vi försöker alltid åka när det är minst människor i butiken. Men de senaste dagarna har nyhetssidorna svämmar över om att vår justitieminister och nu även statsministern har varit i shoppingcenter, trots våra restriktioner. Justitieministern har ju gått ut med att det var inte så smart tänkt ledan jag inte läst något om vad statsministern sagt. Men jag tänker så här - de är människor. De handlar julklappar. De måste ha mat, medicin, kläder och så vidare. Så länge de följer de restriktioner som finns, vad är problemet? Genom att handla hemma, gynnar de dom lokala butikerna, genom att hålla avstånd ser de till att föregå med gott exempel. Så än en gång, vad är problemet? Om jag väljer att handla en vara frön en större butikskedja online, är det inte säkert det gynnar den lokala butiken ekonomiskt, som det hade gjort om jag köpt den fysiskt. 

Jag har redan berättat att jag går i affärer här hemma och även utanför kommunen när det jag söker inte finns här. Men jag anpassar mig efter hur mycket folk det är. Jag gick med en tjejkompis på stan för ett par veckor sen. Jag följde med som smakråd i de butiker hon gick in i men så fort hon skulle betala, eller om det kom in får många andra kunder, smet jag ut för att jag behövde ju inte vara där. 

Varför ska vi hänga ut folk när de gör dom de själva säger - håll avstånd, gör inga onödiga ärenden och så vidare. Vi vet ju att justitieministern skulle handla en julklapp åt sin mor. Ja vet vi i vilket skick hans mor är? Va det kanske sista möjligheten att ge en julklapp? Det handlade om en liten vitvara. För oss är det kanske löjligt men för hans mor är det kanske jätteviktigt. Och hon ska kanske ännu mindre vistas ute beroende på hennes ålder och så vidare. Vi vet inget om vad som ligger bakom. 

Samma sak med statsministern. Han var i en klockbutik. Kanske skulle han köpa en specifik klocka som höll på att ta slut? Kanske skulle han hämta något han lämnat in för reperation? Alla butiker har inte hur stort lager för sådana saker som helst, man måste hämta snarast möjligt och så vidare. Vi kan inte drömma hur andra glo, även om det är dom som kommit med restriktionerna. De har också ett liv, också anhöriga att hjälpa och framför allt egna behov. 

Ta mig och min familj till exempel. Vi har fått så många arga blickar när vi kommer tillsammans i olika butiker. Men vi har våra skäl - jag kan inte lyfta något nu eller köra bil, Jonas vet inte vad jag menar när jag säger vad han ska handla och sådär. Så vi åker tillsammans. När vi är på dollarstore så köper Lucas godis och Jonas hjälper till. Han håller koll på hur Lucas beter sig och så att han håller avstånd. Påminner om att vänta och så vidare. Jag går sakta genom butiken och ser efter saker som vi eventuellt behöver köpa. Vi är inte på samma plats men vi går oftast ut samtidigt. Men folk blir irriterade. Då får de bli det, vi måste åka flera. Skulle just Lucas godis vara slut, kan jag i mitt tillstånd inte hantera honom själv. Det skulle bli skrik och panik rent ut sagt. Med andra ord - bara lämna varorna och lyfts upp honom och kliva ut ur butiken.  Vi följer restriktionerna så gott vi kan, precis som jag hoppas att våra två ministrar också gjorde. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag