Skötväska och ingen åkpåse


 Igår kom vår skötväska. Jösses vad tid den har tagit! Inte att leverera, det gick fort, men att bestämma sig för vilken! 

För tio år sen när jag var gravid med Lucas, hade jag inte mycket pengar. Därför lyckades jag få ordentligt mycket saker billigt eller gratis. Bland annat köpte jag vagnen från min kusin. I den hade jag både en hård liggdel, sittdelen (det var chassit på den tiden), åkpåse, vindskydd och skötväska. Allt i samma serie och samma färg så det var snyggt, snyggt och åter snyggt. 

Denna gång har vi inte direkt ont om pengar, men vi känner båda två att det är meningslöst att handla vagn för över 10.000kr. Som det ser ut kommer vi bara skaffa ett barn tillsammans, och då behöver inte allt vara sprillans nytt. 

Babyskyddet hyr vi från vår leksaksaffär exempelvis. Det blir billigare än att köpa nytt. Däremot kommer vi köpa barnstolen från sex månader ny efterdom den in vi använda i många år och det är viktigt att bebis är skyddad när vi åker bil. 

Sängen och skötbordet är nytt eftersom det också kommer användas i många år. Men denna tankegång borde ju vagnen också vara ny eftersom vi har gångavstånd till precis allt, och jag älskar att ta promenader, så den kommer bli välanvänd. Men vi valde ändå en begagnad för det är inte värt att betala så mycket för en ny vagn. 

Nu hade leksaksaffären utförsäljning på 2020-modellerna, men det är ju på det som finns kvar. Vi fick till exempel ge 6.700 kr för ett chassi, grön liggdel och lila sittdel. Det är ett riktigt bra pris, MEN jag är emot färger. När bebis är tillräckligt stor köper vi en annan vagn, och då säljer vi den vi har nu. Och med olika färger kommer den bli svårsåld. Så jag hittade en vagn på facebook för 3000kr. Då va de chassi, liggdel och sittdel. Dessutom va det med regnskydd. Jag känner till ägaren från flera saker, och vet hur hennes läggning till hur man använder saker är - man använder det men man tänker på hur man använder det. Med andra ord har vagnen inte blivit onödigt använd såsom att man fällt ihop och fällt upp den flera gånger om dagen, man har inte använt den i miljöer där den inte är lämplig och så vidare. Så vi tog den. 

Vagn med ligg och sittdel samt vindskydd klart. Nu fattades bäddning och skötväska samt åkpåse. 

Skötväska har jag letat efter så länge. Jag tycker alla väskor idag är så stora. Dennjsg hade till Lucas var perfekt - en axelbandsväska, kanske lite större än en vanlig väska. Nu ser ju skötväskan ut som en vanlig handväska, stor och med mängder av fack. Så jag har velat ordentligt på vad vi ska ha. 

Till slut fastnade jag för en från petite cherie. Svart, många fack och smidig. Den är inköpt från Jollyroom och den kostar va 330kr med frakt. Nu är inte priset det viktigaste, men eftersom jag inte sett hur väskan sett ut inuti, eller fått klämma och känna innan, så var det ett riktigt bra pris! Många skötväskor ligger ju på minst 800kr om man tittar på nätet, vissa ligger långt över 1000-lappen. Och det vägrar jag ge för en väska, även om den kommer användas dagligen under de närmsta åren. 

Åkpåse har vi fortfarande ingen och än så länge kommer vi inte köpa någon. Hittills denna jul har det ju varit plusgrader nästintill hela tiden så någon åkpåse behövs inte. Vi har köpt täcke och vi har som sagt vindskydd. Så vinklars oss utan åkpåse tills vidare, men vi får ju se vad som händer, när bebis väl kommer är det kanske sibirisk vinter med -20 grader, då får gå tänka om. Samtidigt är man kanske inte ute på på samma sätt då, jag har ju ingen jacka jag kan stänga för tillfället och där kommer min snålhet fram - varför slankat köpa en jacka nu? En jacka jag ska ha de närmsta två månaderna kanske? Få blir jag snål för självklart kostar alla jackor runt 1000-lappen minst! Plus att min kroppsstorlek och form gör att jag inte kan köpa jacka var som helst, jag måste beställa från nätet och hur kul är det när man inte får klämma och känna innan? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag