Spinning gör att jag känner mig gammal

Meningen var att detta inlägg skulle komma igår kväll, men jag glömde helt bort det. Jag får skylla på att jag var så trött efter träningen att jag inte visste vad jag gjorde.

Men onsdagar har blivit min spinningdag. Det är dagen jag beger mig till gymet för att sätta mig på en cykel i drygt en timme. Det är tufft, svettigt men så roligt.

Det mest fascinerande med detta är att jag egentligen hatar spinning. Men den känslan har ändrats totalt! När jag började med spinning så satt man på en cykel och trampade för glatta livet. Instruktören sa när det var en backe och då skulle man ha tungt motstånd. De sa till när man kommit upp för backen och då skulle ligga på en jämn nivå si och så länge. De sa till när man skulle stå, och då stod man vare sig man ville eller ej. 

Idag använder gymet sig av något som heter activio och man använder då pulsband. Så man sätter på ett pulsband som man kan låna från gymet, går in i salen och loggar in på datorn. Då får man en egen cirkel som ser ut som en hastighetsmätare. Här står det vilken puls man hr och vilken procent av maxpulsen det är. Sen finns det fem zoner - vit, blå, grön, gul och röd. 

Under passet ligger man på grönt till rött i olika nivåer. Ibland ökar man långsamt som att man kämpar med en lång och seg backe. Ibland ska man ligga på samma nivå hela tiden och då brukar de vara runt 85-88% av sin maxpuls. Och ibland ska man snabbt upp i hög puls och kämpa ett tag innan man ska ner i puls igen.

Svårt att förklara och jag vågar inte ta bilder eftersom det inte bara är jag i salen, så det fick bli mer text. 

När jag började köra spinning var jag cirka 14-15 år. Det är 20 år sen! Helt sjukt! Detta gör att jag känner mig gammal. Eller gammal är fel ord, men när man inser att det är 20 år sen man var i yngre tonåren, då känns det att man blivit äldre. Men samtidigt har det hänt så mycket under dessa år. Jag har tagit studenten, jag har jobbat. Fått tre barn, är gift och bor i eget hus. Då inser man vad rikt livet blivit under dessa år. 

Nästa steg i min spinningresa är att jag ska införskaffa ett par skor som är anpassade efter spinning. Kanske en perfekt julklapp?



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag