Ekonomin just nu..

 Alltså jag blir lätt galen på läget i världen just nu. Hur ska detta sluta? 

Främsta oron för mig just nu är ekonomin. Jag har gött hemma i två år och inte bidragit jättemycket till kassan. Visst har jag fått ut gravidpenning och föräldrapenning men det är ju inga stora belopp man får. Visst har vi sparat in genom att sälja min bil och sen köpa cykelvagnen och grejer. Men nu börjar de bli jobbigt känner jag. 

Att vårt staket gick sönder är den största orsaken. Att bygga ett nytt var på tok för dyrt. Vi hade fått de billigare om min käre make inte varit så förbaskat envis till att säga att han inte kan och vill lära sig. Men  o andra sidan, vem räknade med att vi skulle kliva in i en lågkonjunktur? 

Dom summorna jag idag lägger på mat, är sjuka! Och då handlar jag nästan uteslutande enbart kampanjvaror. Är kyckling billigt? Ta två! Pytt i panna? Använd erbjudandet! Falukorv går alltid åt och så vidare. Men trots att jag kollar priser och jämför mellan butiker, lägger jag enorma mängder på just mat. Det får mig att må illa. Men vad ska vi göra? Vi måste ju äta. 

Jag är så glad att jag handlade nästan alla julklappar i Ullared. Jag har inte mycket kvar. Mormor är jag klar med, och alla tre barnen. Jag vill hitta något mer till Jonas och sen har jag bara morfar kvar. Och jag tror jag vet vad de blir, måste bara kolla med syrran först. 

Men alltså härmar på riktigt orolig över hur ekonomin ska gå ihop. Vi har ju turen att vår el inte påverkats nämnvärt men det är kört nu. De ska ju höja den även för oss som värmer upp hus med fjärrvärme. Var kommer vi sluta då? Kommer vi få elbidraget som regeringen har gett förslag om? 

Och hur ser det ut om ett år? Är det ens lönt för mig att ligga och pendla till jobbet eller kommer dieseln vara ännu dyrare? Vi har ju problematiken att vi antingen behöver en bil till, eller att jag ska gå ner i tid och då blir de så pass mycket att det knappt lönar sig att åka fram och tillbaka. Mycket att tänka på helt enkelt och inga lätta svar…

Hur mår ni av det läge vi är i idag? Känner ni er stabila vad gäller ekonomin? Är ni oroliga över världsläget?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag