Trötthet, ångest och planering

 Vilken vecka det har varit hittills! Och det är inte direkt positivt, men livet måste visst gå vidare säger dom.

I tisdags kom smällen. Det började redan på måndagskvällen men jag kopplade inte då. Men på måndagen efter skyttet var Lucas inte på humör. Trött och vresig. Jonas sa till honom att stänga av tv-spelet, ta medicinen och sen göra sig klar för natten. Lucas blev direkt irriterad och kunde absolut inte förstå hur klockan gått så fort. Han gnällde och tjurade men gjorde som vi sa.

På tisdagen kom explosionen. Jag gick ner och började med gröten till honom, slängde igång kaffebryggaren och kokade mina ägg. Sen gick jag till trappen för att ropa på Lucas eftersom han fortfarande inte kommit. Innan kom han upp när han hörde att jag gick ner för trappen. Men nu har han insett att han kan ligga och titta på youtube på morgonen innan jag ropar så han gör hellre de, trots att han inte får och vet att det kommer bli att han inte får ha telefonen helt enkelt. 

Han kommer upp, är lite retlig men jag tänker fortfarande inte på de. När jag sen i vanlig ordning säger åt honom att sitta ordentligt på stolen (han ska alltid sitta med fötterna uppe eller halvligga eller något), smäller de. Han byter humör direkt! Jag är tråkig och dum, tjatar hela tiden, han får inte göra något. Han spyr ur sig all kritik och sen är det fel på gröten för det finns ingen honung, fastän han nyss tog. Ja den har ju sjunkit till botten av tallriken medan han hållt på och han fick ingen ny. Detta resulterade i att han sitter och låtsas att han spyr varje gång han tar en sked och det brister för mig. Jag sluter tag i tallrik och glas och häller ut maten. Han är fly förbannad och dagen är totalt förstörd. 25 minuter från de att han kom in i köket, gick det innan han stegade iväg vansinnig, kränkt och hatisk. Själv stod jag i tårar och sjukanmälde honom till skolan. Att skicka honom dit utan frukost är inte ens lönt. Då blir det spott, sparkar och garanterat bitande i andra. 

Jag ringer min mor som hämtar Lucas och sen tar jag hand om Gabriel istället. Andas djupt och låter förmiddagen gå. När jag kommer ner efter lunch, kollar vi på serien ”Castle”. Jag somnar nästan innan första avsnittet är slut så vi får ge upp och jag totaldäckar i sängen. Då först inser jag hur trött jag är. Hur huvudet inte orkar mer. Hur kroppen inte klarar dessa känslostormar. Hur hela mitt system på riktigt stängs av.

Resten av tisdagen spenderas i fåtöljen. Mor ringer och säger att Lucas kan sova i Sjunnen och jag säger ja tack. 


Först på torsdagen kommer Lucas hem igen. Det var skönt att se honom och nu var det samma gamla kille som är glad och härlig igen. Vi käkade på det nyöppnade Max och sen blev det läxläsning. 

För att behålla lugnet även idag fredag, bad jag Jonas ta hand om morgonbestyren med Lucas. Det brukar bli jobbigt för Jonas med men han har i alla fall lite mer psykisk ork än jag numera. Men det verkade gå bra i alla fall. 






Lilleman blev förresten 12 veckor i tisdags. På söndag är han hela tre månader! Sjukt vad tiden går fort. Snart är det dags för dop. Vi har bokat kyrka och skickat ut inbjudningar. Förhoppningsvis öppnar de upp samhället lite så vi kan ha med fler gäster till kyrka. Sen är tanken att vi ska spendera dagen utomhus. Så dagens planering gick till att fundera på dopet.

Vi har redan köpt tallrikar, bestick, muggar och glas. Vi vet vad för mat vi ska beställa och olika tillbehör. Dessutom har vi nog valt vilket partytält vi ska införskaffa. Eftersom vi fortfarande ska hålla avstånd, har vi tänkt köpa partytält att ställa upp i trädgården. Detta för att skydd oss från för stark sol eller från regn, för vi ska vara utomhus. Så vi ska köpa i alla fall två tält och ha bordsplacering för gästerna. Sen har vi plats för folk under altantaket också. Och de som absolut inte vill träffa för många andra, kommer kunna sitta inomhus, eventuellt på en av våra balkonger. Så det blir junioren lång mottagning efteråt men en liten stund i alla fall i olika moment. 

Så imorgon kör vi Lucas till hans biologiska pappa, och sen är det lite inköp som ska göras samt att fixa lite med renoveringen. Måste påbörja spacklingen på söndag/måndag om vi ska ha en chans att hinna klart till dopet..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag