Måndag och nya tankar

 Idag är det måndag och det är dags för ny vecka. Snart är det sommarlov för Lucas del och jag blir livrädd för det kommer bli med hans rutiner, hans energi och hans utbrott. Det är alltid svårast när det blir lov eller extra ledighet för då har vi inte möjlighet att aktivera honom fullt ut. Det är ingenstans den fysiska aktiviteten, det är hjärngympan också. 

Så idag måste jag påbörja nya rutiner, eller i alla fall börja spåna över hur de ska se ut. När ska Lucas vakna på morgonen och ta din medicin? När ska han lägga sig på kvällarna? Vilka dagar ska han duscha/bada där han verkligen måste göra det? Vilka dagar ska han äta vilken mat? Vilka dagar ska vi göra vissa saker. Jag menar, snart är skyttet slut så då har han inte den aktiviteten på måndagar i somnar, men vi måste byta ut det mot något annat, exempelvis att vi ska cykla en timme den dagen istället, eller att vi ska orientera eller vad som helst. 

Att ha ett barn med NPF är inte lätt, förtär extremt mycket tänkande kring allt annat, men det fungerar så länge man planerar och ändå är medveten om att det aldrig blir som tänkt.

Denna sommar är vi dessutom en person extra i vår familj. I år är första sommaren med två barn - Gabriel som är beroende av att jag och Jonas ska ta hand om honom, och Lucas som är beroende av vår ständiga uppmärksamhet och av ständig stimulans. Jag är livrädd för denna sommar, samtidigt som jag längtar enormt mycket efter sommaren - Lucas måste inte gå upp tidigt för skolan så vi kan ta en liten sovmorgon så länge medicinerna tas inom samma timme. Vi kan hitta på saker tillsammans med andra utomhus. Vi kan göra vad vi vill utan måsten från samhället helt enkelt. 

Så idag blir det extra svart kaffe, mycket planering och förhoppningsvis en härlig promenad senare. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag