Lucas rum del 1

 Jag nämnde i förra veckan (blogginlägg ”intensiv helg”) att vi nu ska sätta igång med renoveringen av rummet Lucas bor i. Så jag tänkte göra en uppdatering av hur det går. Vi ska inte stressa fram detta, vi tar det en dag i taget, en vecka i taget. På så vis hinner Lucas vara med och hjälpa till, jag stressar inte upp mig plus att vi kan verkligen tänka igenom alla steg i hela processen. 

I måndags förra veckan började Lucas sorters sina grejer. Han har en hel del saker och mycket är ärligt talat bara skräp, men som alla barn i hans ålder vill man ju samla på saker så jag låter honom hållas. Men han har varit trött på sorterandet hela tiden. Han tappar snabbt intresset för vad han gör men det är ju också därför vi tar en sak i taget.

Så förra veckan fick han en uppgift varje dag. En dag fick han tömma hyllan KALLAX (IKEA), en annan dag skrivbordet, tredje dagen lådorna under sängen och så vidare. Så i söndags var vi ut den sista möbeln (sängen) och sen var det tömt. Här nedan får ni se bilderna på hur rummet såg ut innan, till hur rummet såg ut igår måndag. 


Rummet sett från ingången. Lucas är igång och sorterar, därav röran på golvet. 



Samma vinkel men nu är det tömt, plus att allt på väggarna har skruvats ner och alla lister är idag nertagna.


Lucas rum sett från fönstret. Där i hörnet bakom garderoben går det precis in en 90cm bred säng och ett nattduksbord. Blir som en liten myshörna. 


Samma vinkel från fönstret. 


Än en gång sett från dörren. Denna mörka vägg ska fortsätta vara en fondvägg även när vi målat om. 


Så här mycket kaos brukar det inte vara, men det är inte långt ifrån. Förhoppningsvis kan vi få till lite pedagogiska lösningar på hur Lucas ska kunna hålla koll på alla sina saker när vi gjort iordning rummet helt. 



Det enda tråkiga är bilden här ovanför. Detta är en typisk grej för Lucas. Han har alltså kletat bajs på väggen. Det är inte första gången tyvärr. I lägenheten upptäckte vi de för att det luktade alltid bajs på hans rum. Vi förstod inte varför förrän vi såg fläckarna. 

Att upptäcka detta var inte direkt roligt. Jag grät. Hur roligt är det att se att detta beteende fortfarande finns? Och anledningen? Ja efter mycket om och men fick jag ur Lucas att det handlar om att det är jobbigt att gå på toa hela tiden. Han vet inte om han ska fisa eller bajsa. Sen varför han stoppar ner handen i kalsongen när det blivit ett misstag är svårt att förstå. Jag vet inte hur vi ska jobba runt detta problem men jag hoppas vi hittar en lösning under denna renoveringstid. 

Tanken var att vi skulle börja riva tapeter nu eftersom rummet är tömt på allt och listerna har tagits ner. Men jag insåg att resten av veckan är fullbokad. Imorgon får jag gäster, på torsdag är det orientering för Lucas och på fredag åker han till sin biologiska pappa. Det hade varit ypperligt att riva tapet i helgen men Lucas vill vara med så jag stressar inte. Istället är tanken att jag ska slipa lite på listerna om jag får tid och lust. I Gabriels rum valde vi att köpa nya lister. Men när jag matade Gabriel inatt hade jag tanken att man kanske skulle spara listerna denna gång. Jonas sa samma sak idag så jag drog loss listerna otroligt försiktigt. En enda list förstörde jag men förhoppningsvis är det samma höjd på listerna så vi kan köpa den ny. Vi valde även att köpa nya till dörrfodren eftersom dom var svåra att få bort. Dumma vinklar helt enkelt. Så dessa ska slipas ner lite innan det är dags att måla dom. Så det kan jag ju börja med. Nackdelen är bara att det är lite ont om utrymme. Var gör man av dom under tiden? 

Är det någon där ute som har tips på smarta pedagogiska lösningar? Hur har ni gjort i era barns rum vid renoveringar?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag