Västervik

Hörni!

Förlåt att jag inte skrivit på länge, men det har hänt så mycket! Men mer om det i nästa inlägg, nu ska jag snabbt berätta om vår tripp till Västervik. Eller ja ni vet ju hur snabb jag verkligen inte är i inlägg så ja, ett långt inlägg som vanligt.

Lördagen den 13 augusti drog vi till Västervik. Under tiden som jag var inlagd på Ryhov i väntan på förlossning, bokade jag en stuga. Självklart pratade jag med Jonas innan men det var jag som främst ville åka. Rastlös av att vara inlagd helt enkelt.  Vi åkte lagom till när Gabriel skulle sova middag, alltid smidigast att åka vid den tiden. Dessutom fick vi inte tillträde förrän kl 15 så det blev perfekt. Världens bästa bror låter oss än en gång låna deras bil och det behövdes! Vi hade även takbox och ändå var bilen ordentligt fullastad. 

Väl framme fick vi vår stuga direkt och insåg att vi verkligen fått en helt fantastisk stuga. Läget var perfekt. Vi hade sol på förmiddagen, men de varmaste timmarna hade vi skugga. På eftermiddagen/kvällen hade vi skugga på framsidan så vi kunde lätt sitta ute och äta utan att få solen konstant i ögonen. Stugan var dessutom riktigt fin inuti. Man blir ju alltid lite nervös när man hyr så här, vad är fräscht och inte? Men stugan var så fräsch! På bilderna här visar jag bara det stora rummet. Det var en soffa, och två mindre bord, ett litet bord med kökssoffa och två stolar samt köket. Vi valde att ta med både barnstol och resesäng själva, man hade kunnat lägga till det till stugan, men vi kände att vi har ju grejerna hemma, varför inte ta med det själva då? Som ni ser på bilden så har vi stolen ANTILOP från Ikea. Den är ju smidig att plocka isär snabbt och det är ju bara själva stolen som tar plats i bilen, benen lägger man ju bara ner någonstans. 

Köket är på bilden där Jonas står. Mot väggen bakom honom var spis och ugn samt ett kylskåp som stod under bänken. På bänken fanns en kaffekokare och på väggen stod en micro på en hylla. Mot den andra väggen hade vi diskho och en liten bänk. Under den bänken fanns en liten frys där vi bara lät våra kylklampar vara kalla, i övrigt använde vi inte den. Det var inte jättemycket bänkyta så hade vi varit fler hade det blivit lite jobbigare. Men samtidigt är det ju det mesta på bänken till Gabriel och Mikael, i takt med att dom växer så försvinner ju dom grejerna. Men de ersätts ju av andra saker senare...

Vi hann inte med så mycket på lördagen för vi behövde åka och handla lite. Vi hade tagit med det mesta men sådant som mjölk, smör och pålägg sa vi var bättre att handla när vi kom ner. Vi visste inte hur stor kylen var och sådär så det var lika bra att vänta med dom sakerna. Det finns såklart en butik på campingen men där är det alltid dyrare så vi åkte till Maxi och handlade. Sen blev det middag och vi tog en promenad för att kolla runt på campingen.

Vi hade nära till lekparken vilket var något vi ville. Jag vill inte att Lucas springer runt på hela campingen själv, så närheten till lekpark var ett krav. Så redan första kvällen var vi där. Gabriel tyckte det var så roligt att gunga. Vi skulle få honom att börja gå utomhus mer själv, så när han gungat färdigt fick han strosa runt. Och han gick iväg utan problem, vilket vi vet att han kan, men denna unge är något bekväm. Så till slut sprang han nästan i skorna utomhus, i alla fall i lekparken. 

Jag och Jonas gick runt lite på campingen, min släkting har en husvagn uppställd året runt så vi gick förbi dom men tyvärr var de inte där just då. Vi missade dom faktiskt helt och hållet, trots att vi var förbi två gånger till innan söndagskvällen. 

Det sista vi gjorde den kvällen var att spela kort tillsammans med Lucas när de två smågrabbarna somnat. Vi hade så trevligt men oj vad mörkt det var på slutet! Men vi hade roligt ändå, myste med chips och godis. Lucas var nöjd och vi lärde honom spela "sjuan". 
När det sen var dags att sova så sov jag i dubbelsängen med Mikael i hans babynest. Jonas sov i underslafen och Lucas i den övre. Inne hos dom sov även Gabriel i resesängen. Det gick verkligen hur bra som helst! 

Resten av vår trip bestod av massor av mys. Söndagen spenderade vi helt och hållet på campingen. Lucas var i luftkuddelandet och i lekparken. Han kom bara till stugan för att äta, sen drog han iväg igen. Vi passade på att bada, eller ja Lucas och Jonas gjorde det. Jag satt på stranden med smågrabbarna. Vi hann inte vara där så länge men en liten stund blev vi sittande. Denna gången var vi på en mindre strand vid fiskebyn som det området kallas. Vi åt middag och sen var vi ute igen. Så himla skönt med massor av luft! Jonas och jag gick med småttingarna i vagnen och Lucas lekte runt. Vi var återigen på lekparken och vi bara slappnade av och lät dagen gå. När kvällen kom gick Lucas och la sig vid 21.30. Så tidigt har han inte lagt sig på hela sommaren! Så han var verkligen trött efter all aktivitet och utevistelse. 


Lucas på väg till lekparken igen efter en lunch vid stugan. 

På måndagen sen blev jag rastlös. Det blir jag ju när jag inte gör något som jag säger. Eftersom det ändå var lite halvmulet väder, passade vi på att åka in till centrum. Vi hittade en parkeringen nere i hamnen och sen gick vi runt. Jag hittar ju bara runt hamnen eftersom det är mest där jag varit. Vi hittade en spelaffär som hade både tv-spel, brädspel och pussel. Det var både nya och gamla tv-spel, och mängder av pussel. Jag hade kunnat vara där hur länge som helst, men tyvärr kom vi bara in genom dörren med vagnen, resten av butiken var sen fullproppad så man kom inte fram alls. Även om vi haft två enkelvagnar hade vi inte kommit runt så där hade de inte tänkt till alls. Smågrabbarna somnade gott i vagnen och vi strosade runt. Vi var inne i en galleria men gick ut ganska snabbt då vi inte hittade något. Vi hittade en leksaksaffär där vi glodde runt en bra stund men vi gick tomhänta därifrån. Jag var lite sugen på att köpa en leksak till vagnen och lite, men insåg att det inte var en nödvändig utgift just nu. Så vi strosade mest runt och sen åkte vi tillbaka till stugan. 

Resten av måndagen spenderade vi utomhus för molnen försvann och solen gassade på igen. Det blev fantastiska dagar i Västervik. Självklart blev Lucas trött och irriterad men det gick ändå bra. Självklart ville inte Gabriel och Mikael alltid som vi ville, men det är sådant man får räkna med när man har barn och framför allt småbarn. Men allting gick ändå som vi ville och vi ska absolut inte klaga. Det var så skönt att komma iväg några dagar innan skolan började och jag kände att Lucas var fylld med positiva tankar inför skolstarten. 
Här nedan slänger jag in lite bilder från Västervik i ingen som helst ordning. Kanske för att jag knappt själv vet vilken dag vilka bilder togs, jag fokuserade mest på att må bra helt enkelt. 


Trötta grabbar i vagnen på stan.


Gabriel på filten vid stranden. Han ville inte riktigt gå utan skor på marken, men det gick ganska bra på filten i alla fall. 


Vi köpte ett nytt Ticket to Ride i den roliga spelaffären. Detta är ett av de mindre, Amsterdam, som är i perfekt resestorlek eller ett spel man spelar på mindre än 30 minuter där hemma. Alldeles lagom om man har barn som måste lägga sig snart men absolut vill spela en gång. 


Vi åt i princip alla måltider utomhus. Var någon gång vi satt inne men det var för att vi helt enkelt inte kunde äta tillsammans utan åt i omgångar. 


Strandhäng

Gabriel fick ett eget nytt set med vattenkanna, hink, spade och kratta.

Det fanns en kompisgunga i lekparken men den var mest läskig enligt Gabriel

Mikael ville såklart inte ligga ner i vagnen när han hörde stoj och stim runt om. Varför ligga i vagnen då? 








 Det sista vi gjorde var att stanna till i Mariannelund på vägen hem. Måste ju köpa marknadsgodis. Utöver våra egna påsar köpte vi även en påse till min bror och sambo som tack för att vi fått låna bilen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag