Häcken är väck och foten är stukad

Hörni! Igår hände det en hel del här hemma. 

Dels var det ju måndag och som de flesta vet, vill jag starta veckan med att handla. Främst gör jag det för att då har de nya erbjudandena kommit. Självklart åker jag inte om kylen är full redan, men behövs det så åker jag. Och igår kan behövdes det verkligen! Mjölken var slut innan lunch.

Men det hände ju något annat också. Direkt efter frukost kom mina föräldrar in. Nu var det dags att plocka bort häcken. När dom åkte härifrån i söndags såg det ut som här intill på bilden. Häcken hade kapats längs med marken och låg i vår trädgård. När mor och far kom in, gick jag en sväng med grabbarna. Båda två satt redan i vagnen eftersom Jonas och jag hade gått ut och börjat jobba med allt som skulle fixas. Men det har jag ju redan hintat om. Jag tog i alla fall kofoten och tog isär det gamla staketet. Jonas försökte komma på en smart lösning på problemet att få upp barnvagnen på altanen. Altanen är lite förhöjd så den är lika hög som huset, vilket gör att vi har ett trappsteg ut på gräsmattan. Detta är såklart lika dåligt byggt som allt annat på den där altanen så att få upp barnvagnen är inte lätt. 

Men mor och far kom, och jag hade lösningen på åtminstone trappen. Eller jag trodde det i alla fall. Jag hade inte dragit isär den gamla grinden, tyckte att ögonmåttet berättade att den skulle gå att ha som ramp tills vi gjort om altanen helt och hållet. Mor och jag testade och vips så blev den gamla grinden en ramp upp. Lösningen duger för stunden, de gamla låsen gör att den vippar lite när man går på den, men absolut inte mycket. Det ser hyfsat risigt ut att ha lagt ut den men för stunden bryr jag mig inte alls om detta. Hela altanen ska bytas ut, om det blir nästa sommar eller sommaren efter det vågar jag inte säga. Det märker vi. Så tills vidare gör vi så här. Och denna kommer vi inte ha mer än hösten ut typ. I vinter kommer jag inte kunna köra in vagnen troligtvis för att den blir för hal, och till påbörjar vi kanske altanen. Men vi får se, allt kan ändras. 

Mor och Jonas samt Lucas åkte till tippen två vändor. Första gången var de med de gamla brädorna från staketet samt lite annat skräp vi hade. Sen blev det en vända med bara häcken. Den har min far samtidigt stått här hemma och sågat isär. Jag själv var inne med de minsta barnen. Lucas följde med en två vändor medan mor och Jonas åkte tre vändor. Men nu ser ni resultatet! Trädgården är tömd på allt vad häcken heter. Det ligger en hög med stenar som de inte tog med sig, det gör vi nästa gång. 

Nästa projekt i trädgården nu är att komma underfund med hur vi ska få bort rötterna. Har ni några förslag? Jag har läst att om man täcker över med en sådan markduk i två säsonger så svälter rötterna, någon som testat? Vi ska i alla fall plocka bort stenar som ligger som en kant, jämna ut och sen får vi se vad vi ska sätta för buskar som kommer bli vår nya häck. 

Idag var meningen att vi skulle fixa i källaren igen. Det har blivit lite stopp på det medan vi gjort trädgården. Direkt efter klockan 10 gav vi oss först ut på stan. Jag ville förbi banken. Har ringt dom i två dagar och det har inte gått att komma fram. Vi ska öppna konton till Mikael samt fixa internetbank till Lucas. Efter det gick vi till Lindex och Kappahl. Lindex har 25% extra på all rea och Kappahl har 2 för 1 på alla reaprodukter. Så jag hittade lite grejer till Gabriel och Mikael. Det sista vi gjorde var att köpa donuts på torget för nu var vagnen där igen! Allt detta gjorde jag med en stukad fot, eftersom jag steg snett på min vänstra fot. Lyckades skjuta bort vagnen så jag inte välte den över mig. Blir så arg på mina fötter. Nu stukade jag min "bra" fot på grund av att den är överbelastad för att min dåliga fot gör så ont. Min dåliga fot gör nu ont hela tiden, men smärtan är olika beroende på när på dygnet och vad jag har gjort. 

Detta ledde i alla fall till att jag mest har suttit idag, vilket irriterar mig. Jag är sugen på att plocka och fixa men hela tiden är det något som ska störa och jäklas. Blir så trött på detta nu. 









 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag